فواید و مضرات ختنه

دکتر باقری: جدا از قیود مذهبی ممکن است والدین به این فکر کنند که آیا انجام ختنه واقعا لازم است یا خیر و اخیرا این سوال از من بیشتر پرسیده میشود لذا در اینجا فواید و مضرات ختنه را از منبع  Uptodate که یک رفرنس معتبر و یه روز طب اطفال است ذکر میکنم.  از نظر پزشکی فواید ختنه شامل موارد زیر است:

نظافت راحتتر. کاهش بروز عفونت ادراری ، کاهش بروز کنسر آلت ، کاهش بروز بیماریهای مقاربتی مانند HPV،تریکوموناس و ایدز، کاهش کنسر دهانه رحم در همسر

مضرات: از آنجا که پره پوس یعنی پوستی که سر آلت را میپوشاند دارای سنسورهای حسی زیادی است احتمال داده میشود که برداشتن آن باعث کاهش لذت جنسی گردد با این وجود در تحقیقاتی که روی مردانی که داوطلب انجام ختنه بودند انجام شد غالب افراد شکایتی در این مورد نداشته اند و تفاوتی پیش و پس از انجام ختنه احساس نکردند. مشخصات یکی از این مقاله ها را در اینجا برای مطالعه بیشتر ذکر میکنم : Kigozi G, Watya S, Polis CB, et al. The effect of male circumcision on sexual satisfaction and function, results from a randomized trial of male circumcision for human immunodeficiency virus prevention, Rakai, Uganda. BJU Int 2008; 101:65.

مساله دیگری که مورد بحث است این است که نوزاد توانایی ابراز تمایل یا عدم تمایل برای انجام این عمل را ندارد و لذا انجام آن اخلاقا زیر سوال است. که بحث درستی است ولی مشابه آن درمورد تزریق واکسن هم وجود دارد منتها چون فواید واکسن عینیت و قطعیت بیشتری دارد بحث کمتری درباره آن میشود . در این مورد، مساله این است که انجام ختنه در سنین بالا و پس از بلوغ و با تصمیم خود فرد مشکلتر است و احتمالا فرد ترجیح میدهد اینکار قبلا برایش فرضا در دو ماهگی انجام میشد تا در سن مثلا بیست سالگی .

بهرحال در کلینیک تخصصی مادر و کودک شخصا فقط اطلاعات لازمه را ارایه می دهم و توصیه به انجام دادن یا ندادن آن نمیکنم . تصمیم گیری بر عهده والدین است.